Šta treba da znate o balansiranju točkova i kontroli vibracije točkova
Pri vožnji od 100 km/h, guma prosečne veličine okreće se 850 puta u minuti. Na ovoj brzini, malim varijacijama u ravnoteži, krutost ili izbočenost strana gume može izazvati bukvalno udaranje točka u podlogu 14 puta u sekundi. Ultra-osetljivim vozilima današnjice detekcija vibracije na volanu daje vozaču upozorenje na potencijalne probleme. Neproverene, preterane vibracije točka mogu dovesti do skupih oštećenja i nebezbednih uslova vožnje kao što su:
- Prekomerno habanje guma
- Oštećenje vešanja i upravljačkog sistema
- Nesigurno držanje pravca i upravljanje
Koji su uzroci prekomernih vibracija točkova?
Debalans točkova
Pri statičkom balansiranju može da se otkrije radijalna neuravnoteženost (gore-dole). To jednostavno nije dovoljno za točak današnjih vozila osetljivih na vibracije. Dinamičko balansiranje koristi dve ravni. Ono eliminiše "radijalnu" i "lateralnu" (levo-desno) neuravnoteženost.
![]() |
![]() |
Statičko balansiranje točka otkriva samo "radijalne" vibracije... |
...dok dinamičko detektuje i bočne vibracije. |
Varijacije snage točka
Savršeno izbalansirana guma i dalje može da vibrira zbog varijacijasnage točka. Varijacija snaga točka najčešće se javlja zbog istrošenosti ili neravnina gazećeg sloja ili krutosti bočnog zida gume. Odstupanje od kružnog oblika nastaje zbog iskrivljenosti obruča ili neravnomernog trošenja gume. Neravnine gazećeg sloja ili krutost bokova gume može se naći u novim ili pohabanim gumama. Gume po svojoj konstrukciji nikada nisu podjednako elastične niti su savršeno okrugle, i ne postoje dve potpuno identične gume sa istim karakteristikama.
![]() |
![]() |
Gubitak zaobljenosti gume izaziva vibracije u točku. |
Ukrućenje gume prilikom udara u podlogu izaziva vibracije.
|
Kako korigovati varijaciju snage točkova
- Podesiti montažu guma i naplatka upoređivanjem najviše tačke ili ukrućenog mesta na gumi sa najnižom tačkom na felni tako da se dobije savršen krug kada se točak kotrlja.
- U nekim slučajevima točak toliko odstupa od kružnog oblika i trebalo bi da bude zamenjen.
- U nekim slučajevima guma ima prekomernu varijaciju snage i neispravna je.
![]() |
![]() |
Usklađivanje najviše tačke ili ukrućenog mesta na gumi...
|
...sa najnižom tačkom na felni, za maksimalnu zaobljenost.
|
Pritisak u gumama i reglaža trapa
Nepravilan pritisak u gumama i / ili necentriran trap izaziva nepravilno trošenje guma koje stvara i pojačava neravnotežu, što dovodi do vibracija u točku. Centriranjem se može podesiti trap a točkovi servisirati da se smanje ili potpuno prestanu vibracije.
Komponente upravljanja i vešanja
Komponente upravljanja i vešanjatreba periodično proveriti. Eventualno trošenje delova dovodi do vibracije. Prekomerne vibracije točka zbog drugih uzroka mogu takođe skratiti vek trajanja komponenti upravljanja i ogibljenja.
Drugi skriveni uzroci vibracija točka
- Nepravilna montaža točka na osovinu
- Istrošenost komponenti kočnica
- Istrošenost ili neispravnost dela pogonskog sistema
- Karakteristike dela vozila
Mehaničar sa potrebnim znanjem i odgovarajućom opremom može da detektuje navedene probleme. Ali jedini način da se odbace sve sumnje u vezi vibracija točkova je provera na specijalizovanoj mašini za kontrolu sistema vibracija.