Starenje guma i DOT

Starost i rok trajanja guma. Mišljenja stručnjaka i potrošača često se razlikuju. Smatramo neophodnim o tom pitanju objaviti preporuku proizvođača guma Michelin.

Šta je sa DOT - magična tri slova? Department of transport (Ministarstvo saobraćaja) - to je definicija ove skraćenice. Vladino ministarstvo u SAD koje je zatražilo ovo označavanje na svakom pneumatiku na tržištu u Severnoj Americi kako bi se olakšala kontrola kvaliteta proizvoda pomoću kodova koji identifikuju tačno vreme proizvodnje. Ipak, ova tri slova, tj. cifre posle njih, su postale sredstvo za stvaranje pogrešnog shvatanja starenja pneumatika. Datum proizvodnje sam ne definiše starost guma.

Čuo sam dosta toga o DOT broju - šta je to?

DOT ili datum proizvodnje predstavlja nedelju i godinu proizvodnje utisnute na gumi.

Čuo sam da treba kupovati gume sa što skorijim DOT brojem, s obzirom da guma i njene komponente vremenom stare i postaju manje efikasne. Da Ii je to tačno?

DOT nema veze sa tim. To je pogrešno mišljenje mnogih potrošača, uključujući one u Vašoj zemlji. Međutim, ovo pogrešno shvatanje ne postoji u Sjedinjenim Američkim Državama, Francuskoj ili Australiji. To pogrešno shvatanje je prisutno samo ovde.
Zapravo, najvažniji datum NIJE datum proizvodnje guma (DOT), vec datum montaže guma na vozilo. Guma počinje da stari u trenutku kada se montira i koristi na vozilu; neznatno starenje pre toga je beznačajno.

Znači, Vi tvrdite da guma ne stari u značajnoj meri pre nego što se montira na moj automobil. Zašto?

Pre nego što gumu montiramo na Vaš automobil, ona je dovoljno napumpana, nije pod opterećenjem i izložena je samo neznatnim promenama temperature u skladištu - tako da nema trošenja.
S obzirom da su gume izrađene da budu pouzdane tokom korišćenja na vozilima mnogo godina u različitim uslovima eksploatacije, neznatno starenje tokom perioda kada je guma u skladištu pre montaže nema nekog značaja.

Znači, ako kažete da DOT (datum proizvodnje) nije bitan, koji datum JESTE bitan?

Datum montaže gume na vozilo. Tokom eksploatacije, guma je izložena velikom naprezanju, uticajima puta i drugim uslovima kojih nema u skladištu. Zbog toga guma značajno stari od trenutka montaže.

  • Kada se guma montira, ona može biti izložena temperaturi koja je mnogo viša od temperature okruženja, samo usled normalnog rada ili čak i višoj temperaturi usled velike brzine, velikog opterećenja ili nedovoljnog pritiska.
  • Takođe, kada je vozilo u garaži njegove gume se koriste dok god su napumpane i montirane na točkove.
  • Zbog toga su pritisak u gumama, opterećenje i izloženost uticajima i dalje važni i treba ih redovno proveravati.

Ali mnogi vozači pogrešno smatraju da je DOT važan. Koje su posledice ovoga?

Ovo pogrešno shvatanje može biti opasno. Potrošači će se pogrešno fokusirati na DOT, umesto na pravilno bezbednosno održavanje od trenutka montaže gume. Potrošači mogu izabrati Prodavce na osnovu novih guma, umesto na osnovu kvaliteta usluge. Na taj način bezbednost potrošaca može biti izložena riziku.

Znači da gume ne stare dok su u skladištu, a počinju da stare od trenutka kada se montiraju na moj automobil. Da Ii postoji istraživanje koje to potvrduje?

Sprovedene su tri studije u Koreji, Nemačkoj i Saudijskoj Arabiji. Studije u Koreji i Nemačkoj su pokazale da nema razlike između performansi novih guma i performansi onih koje su 3 godine bile u skladištu. Studija u Saudijskoj Arabiji je pokazala da je guma korišćena godinu dana na vozilu isto stara kao i guma koja je 10 godina bila u skladištu.

  • Studija #1: U Saudijskoj Arabiji gume skladištene na visokoj temperaturi od 40°C su poređene sa gumama koje su prešle 40 000 km (oko 2 godine vožnje prosečnog vozača).
    Poređene su fizičke karakteristike gume gazećeg sloja. Bilo je potrebno 20 godina u skladištu na 40°C da bi se dostigle iste karakteristike kao kod guma koje su prešle 40 000 km. Drugim rečima, guma korišćena godinu dana na vozilu je isto stara kao i guma koja je 10 godina bila u skl

Povezani tekstovi

Najnovije sa bloga

Prijavite se za newsletter
Naša Web stranica koristi "kolačiće" koji ne sadrže lične podatke, i koriste se radi olakšanog korisničkog iskustva. Daljim korišćenjem prihvatate njihovu upotrebu.
Na sledećem linku možete saznati više i odabrati podešavanja. Za detalje o zaštiti podataka, možete se informisati na stranici politika privatnosti.